четвъртък, февруари 19, 2009

Пъзел с Клийзма

Дългосрочната ми памет е, смея да твърдя, едно доста подредено кътче. Въпреки това, понякога се случва някаква информация -- дали под формата на конкретен аудиовизуален стимул или нещо, щукнало ей така, -- да сигнализира с код "познато", без обаче да мога да я отнеса към определен спомен или да въстановя всички детайли от дадена картина в паметта си. Най-честият случай е с музика, за която зная, че съм чувал и друг път (или дори притежавам под една или друга форма), но не мога да отнеса към изпълнител и заглавие.

Сега проблемът е друг: става дума за сцена от филм (пълнометражен или сериен), чието име, ей полудях, не мога да се сетя. В сцената Джон Клийз (познат от Монти Пайтън, но тук без връзка с тях) стои на сцена пред зелена дъска и пише с тебешир. Част от местата за публика срещу него са заети от разни хора, за които е известно, че участват в някакъв курс. Терапия по-скоро. И трябва да пишат. Джон Клийз им дава теми за размисъл, които изписва на дъската.
Главният герой -- и в сцената, и във филма -- е един от участниците и неприкрито се отегчава от курса. Мисля, че го посещава по външна принуда. В тоя смисъл помня, че участието на Клийз ме изненада, понеже май се ограничаваше до тая сцена. Външния вид и името на главния герой, естествено, не помня. Но беше мъж.
Освен това се заяждаше с "водещия" и сякаш дори го замери с нещо. Или обратното. Но по едно време Клийз със сигурност му предложи лично той да пише за агресията си към него, изписвайки ключовата дума с тебешир под значителен наклон и с голям натиск.
Понеже единственото име, което изникна към образите в паметта ми, беше това на Клийз, прерових филмографията на човека от последните 20 години. Нищо. Гледал съм го тук-там, но никое от познатите заглавия не свързвам с подобна сцена. Мисля, че не е редно да не са отбелязали появата му, колкото и малка да е била.

Абсурдно е, колко детайли от сцената мога да възстановя и пак да не си спомням откъде е! Заклевам се, че гледах такъв филм, и то сравнително наскоро. Вие сте на ход.

2 коментара:

  1. Анонимен19/2/09 14:59

    може би трябва да провериш и по-старите, те доста ще отпаднат на пръв поглед още, на другите ще видиш краткото описание и така..

    ОтговорИзтриване
  2. Тиме, спаси ме :-D

    Man About Town е заглавието. Бях го хванал по телевизията в България и се загледах малко заради Бен Афлек. Ей, олекна ми!

    ОтговорИзтриване